Bakgrund
Ingen kan väl ha undgått att lägga märke till all den information, som ständigt sköljer över oss i tid och otid. I detta mediabrus blir det allt svårare för företag att göra sin stämma hörd. Annonser bläddrar vi förbi, direktreklam hamnar i papperskorgen, tv-reklam zappas snabbt undan, telefonsäljare avvisas, möten inställs o.s.v.
Mot denna bakgrund kan det knappast vara någon slump att företag ser fördelarna med att arrangera golftävlingar, fjällresor, hockey- och fotbollskvällar, matlagning och diverse andra arrangemang. Men är det tillräckligt? Vårt svar är nekande av följande skäl.
Ett bra arrangemang kan visserligen stärka ditt varumärke, men därav följer inte automatiskt att försäljningen ökar. Jag kan t.ex. hysa höga tankar om Flygbolag A, men när jag skall flyga någonstans väljer jag i stället Flygbolag B, eftersom de är billigast. Flygbolag A har helt enkelt inte lyckats motivera sitt högre pris för mig. Jag ser inte vad dom ser, trots alla traditionella kampanjer. De når kanske ut med sitt budskap, men utan att nå ända fram.
För att t ex motivera ett högre pris måste du nå ända fram med dina argument. Kunden måste känna det du känner och det kräver näst intill att du utbildar denna kund. Och hur ska du kunna göra det, om det förhåller sig så att kunden vant sig vid att nonchalera flertalet budskap, som förmedlas på traditionellt sätt?
Se därför till att du riktar dina budskap till aktiva deltagare, i stället för som brukligt är till passiva åhörare. Då får du resultat! En skräddarsydd aktivitet, eller upplevelse om du så vill, har en unik förmåga att förmedla ett budskap genom att aktivera deltagarna rent känslomässigt.
Utile dulci, som innebär att förena nytta med nöje vid ett och samma tillfälle, handlar om att ge deltagarna möjlighet att få uppleva ett budskap under stimulerande former. Viktig information, som förekommer i en miljö präglad av starka positiva upplevelser, förädlas enkelt och på kort tid till permanenta och tillämpbara kunskaper. Du kan lugnt utgå från, att en emotionell kunskapskick av det här slaget gör det väsentligt mycket lättare för kunderna att välja dina produkter framför konkurrenternas!
Kontakta oss gärna med dina tankar och idéer kring nästa kundarrangemang så hjälper vi dig att förena nytta med nöje!
Huvudansvarig
|