VPA Ängelholm, Ledarutveckling, Rekrytering
Coaching


Utile dulci

Vill du underlätta för kunderna att välja dina produkter?

Vi håller på att drunkna i en ”syndaflod” av information. Samtidigt är vi väl medvetna om att kundernas val av leverantör är beroende av om du med din information kan få dem att uppleva samma självklara säkerhet inför ditt erbjudande som du själv upplever. Men för att lyckas överföra något av denna känsla måste du hitta nya sätt att förmedla dina budskap. Du måste förändra dina kunder från att vara passiva åhörare till att bli aktiva deltagare, vad gäller ditt erbjudande!

Utile dulci innebär kortfattat att förena nytta med nöje vid ett och samma tillfälle. En aktivitet eller upplevelse, om du så vill, har nämligen en unik förmåga att förmedla budskap genom att aktivera deltagarna rent känslomässigt. Ur ett pedagogiskt perspektiv finns det inget bättre sätt att förankra budskap än att bygga in dem i en aktivitet. Har du väl upplevt ett budskap i stället för att enbart ha fått detta förklarat för dig, så får det en helt annan genomslagskraft.

Låt mig illustrera mitt påstående med hjälp av ett konkret exempel:

En av våra kunder stod inför valet att lansera tre nya produkter.

Målgruppen var befintliga kunder och totalt deltog 110 personer. För att bjuda dessa på en minnesvärd och framför allt en underhållande dag tillsammans valde vi ”Boot Camp” som tema. Samtliga produktargument bakades in i aktiviteterna. Syftet var att deltagarna skulle få uppleva produktfördelarna snarare än att få dem förklarade för sig.

Heldagen avslutades med en god middag och ”Classe Möllberg show”.

Fördelar:

  • Produktfördelar, som normalt sett tar månader att förmedla, fick kunderna förståelse för på 1 dag,
  • säljarna fick under trevliga former utveckla sina relationer med kunderna,
  • samtliga upplevde något helt nytt och annorlunda tillsammans, vilket de inte kommer att glömma i första taget.

Om du vill pröva ett nytt sätt, som underlättar för kunderna att välja dina produkter, så är du hjärtligt välkommen att kontakta oss omgående! Vi är intresserade av att diskutera ett upplägg avpassat just för dig och ditt företag!

Det kostar inget att fråga.


Nedan följer några konkreta exempel på utile dulci.

”Boot Camp” – 1 dag med fokus på att få budskap och kunskap att fastna hos kunderna.

Målgrupp: Kunder.

Syfte: Att ge kunderna en rolig och minnesvärd upplevelse utöver det vanliga, samtidigt som du förmedlar ditt budskap.

Innehåll: Det är dags att mönstra in. I full militär mundering genomför vi gruppvis ett antal spännande uppdrag, vilka skräddarsys beroende på valt budskap. Enligt äkta M.A.S.H-tema avslutas dagen med en stor fest.

Plats: F10 och F5 (kan även genomföras på valfri plats om terrängen tillåter)

Följande ingår: All nödvändig utrustning, mat, aktivitetsledare och utvecklingskonsult.

Pris: Från 1.400:- pp (kostnad för underhållning och dryck tillkommer).

Antal: Min 20, max 500.

Sensmoral: Genom att låta kunderna uppleva ett budskap, snarare än att enbart få det förklarat för sig, får det en helt annan genomslagskraft, vilket underlättar för dem att välja dina produkter.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + + +
+ + + + +
+ + + + +
+ + + +
+ + + +
+ + + + +



”Code Red” – 1 dag med fokus på att skapa fler kontaktytor.

Målgrupp: Kund

Syfte: Att skapa fler kontaktytor mellan säljande och köpande företag.

Innehåll: Meddelandet är helt oläsligt. Gruppen vet att det är kodat. Det gäller här att skicka ut sina agenter på olika uppdrag. Ni vet vilka, men på sambandscentralen gäller det att planera och prioritera för att så snabbt som möjligt få in information till färdigställandet av en kodnyckel. Med den blir meddelandet läsligt och begripligt. Vi avslutar med en god middag och underhållning.

Plats: F10 (kan även genomföras på valfri plats om terrängen tillåter).

Följande ingår: All nödvändig utrustning, lokal, mat och aktivitetsledare.

Pris: Från 1.100:- pp. (kostnad för underhållning och dryck tillkommer)

Antal: Min 10, max 100.

Sensmoral: Med fler kontaktytor mellan din och kundens personal blir affärsrelationen mindre sårbar och du öppnar upp för en bredare kommunikation med synergieffekter som resultat.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + +
+ + +
+ + + +
+ + + +
+ + + +
+ + +



”You´re fired” – 1dag med fokus på ett tydligt erbjudande.

Målgrupp: Sälj- och marknadsavdelningen.

Syfte: Att överbrygga gapet mellan säljares och marknadsförares syn på hur man ökar försäljningen.

Innehåll: Beskedet når dig via ett stort brunt kuvert undertecknat av VD. Du är uppsagd från din nuvarande tjänst. Som säljare ska du fr.o.m. nu börja jobba på marknadsavdelningen och som marknadsförare ska du ut och sälja. Sälj- respektive marknadschef väntar på att få höra, hur du har tänkt lägga upp ditt arbete. Tick-Tack, Tick-Tack!

Plats: Efter önskemål.

Följande ingår: All nödvändig utrustning samt aktivitetsledare och utvecklingskonsult.

Pris: Från 500:- pp.

Antal: Min 5, max 100.

Sensmoral:
Ju bättre säljare och marknadsförare jobbar ihop, desto tydligare blir kommunikationen till kunderna och därmed ökar deras förståelse för hela ert erbjudande.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + +
+ + + + +
+ + + + +
+ + + +
+ + + +
+ + + + +



Golf” – 1 dag med fokus på att använda golfarrangemanget som en budskapsförmedlare.

Målgrupp:
kunder.

Syfte: Att ge dina kunder ett golfarrangemang utöver det vanliga.

Innehåll:
Från vårt smörgåsbord bestående av kända spelare, föreläsare, instruktörer, mental träning, spännande spelformer, tävlingar m.m. sätter vi tillsamans ihop ett koncept som stöder dina budskap och ger kunderna något att minnas på längre sikt.

Plats: Efter önskemål.

Följande ingår:
(beror på valt koncept)

Pris:
(beror på valt koncept)

Antal:
Min 5, max 50.

Sensmoral:
Golf engagerar och entusiasmerar. Rätt tillämpad kan den resultera i en av dina viktigaste säljinsatser.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + + +
+ + + +
+ + + + +
+ + + + +
+ + + +
+ + + +



”Snow Dogs” – 3 dagar med fokus på budskap och relationer.

Målgrupp:
Säljare och kunder.

Syfte: Att låta säljare och kunder tillsammans i en avspänd och härlig atmosfär bli aktiva deltagare vad gäller dina erbjudanden.

Innehåll: I denna underbara miljö bland höga fjäll och orörd natur kan vi ohämmat koncentrera oss på enbart dina erbjudanden. I tre dagar i backen på skidor, med scooter eller hundsläde, på häst, gående, åkande, rutschande från toppen av fjället ända ner i dalen, genomför vi olika övningar. Alla är utformade och anpassade för att skapa ett aktivt deltagande och en positv känsla för allt vad dina erbjudanden innebär.

Plats: Efter önskemål

Följande ingår:
Resa (från ftg), halvpension, liftkort, övningsutrustning, utvecklingskonsult och instruktörer.

Pris: Från 6.900:- pp (kostnad för skidutrustning tillkommer).

Antal: Min 5, max 120.

Sensmoral: Enbart prat glömmer vi snabbt. Men det vi upplever och känner med hjälp av alla våra sinnen blir ett minne för livet.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + + +
+ + + + +
+ + + + +
+ + + + +
+ + + +
+ + + + +



”Gourmet” – 1 kväll med fokus på relationer

Målgrupp: Kunder och/eller säljare.

Syfte: Att under gemytliga former lära känna varandra lite bättre.

Innehåll: Här unnar vi oss den lilla extra kryddan i tillvaron i form av god mat & dryck, som ni själva ansvarar för. Detta kan eventuellt ske med inslag av vin-, öl- eller whiskyprovning. Vad sägs om att avrunda med en konjak till kaffet, samtidigt som du får lära dig allt om cigarrer? Oavsett vad du väljer är målet med detta arrangemang att stimulera alla dina fem sinnen.

Plats: Efter önskemål (vi rekommenderar)

Följande ingår: All nödvändig utrustning, råvaror, kock(ar) och aktivitetsledare.

Pris:
Från 850:- pp (valet av lokal, meny, dryck och valfria aktiviteter avgör).

Antal: Min 5, max 50.

Sensmoral:
Vi gör hellre affärer med dem vi trivs tillsammans med, vilket vi anser vara gott nog!

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + +
+ + + +
+ + + +
+ + +
+ + +
+ + + +



"Take off" – 2 dagar med fokus på personlig utveckling i flygmiljö.

Målgrupp: Kunder.

Syfte: Att ge kunderna ett minne för livet samtidigt som de får möjlighet att utvecklas som individer.

Innehåll:
Du befinner dig på området, där Svenska Flygvapnets vagga står. Flygoverallen känns kanske lite ovan till en början, precis som många av de övningar du kommer att genomföra, övningar som bygger på den metodik som gjort Svenska Flygvapnet till ett av de bästa i världen. Alla deltar med fokus på hur du som person lockar fram din egen dolda potential. Vi avslutar med att du själv tar över spakarna i ett av våra skolflygplan.

Plats: F5

Följande ingår: Samtlig utrustning, mat & dryck, logi, lokaler, utvecklingskonsult och instruktörer.

Pris: Från 14.500:- pp.

Antal: Min 4, max 20.

Sensmoral: Genom att ge kunderna en utbildning, som de kommer att minnas livet ut, kommer du att positionera ditt företag på en egen arena, där konkurrenterna får svårt att slå sig in.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + + +
+ + + +
+ + + + +
+ + + + +
+ + + + +
+ + + +



"Off road"
– 1 dag med fokus på att samarbeta.

Målgrupp: Kunder och säljare.

Syfte: Att i okända situationer samarbeta mot ett gemensamt mål.

Innehåll: Vi tar oss fram med hjälp av Häst, kanot, jeep, cross, mountainbike eller till fots. Du väljer själv. Kanske en kombination av flera är ett alternativ. Vad du än väljer, ger du dig in i ett äventyr där det ena leder till det andra beroende på ditt budskap.

Plats:
Efter önskemål.

Följande ingår: All nödvändig utrustning, lokal, mat och aktivitetsledare.

Pris: Från 1.500:- pp. (varierar beroende på valda aktiviteter)

Antal: Min 5, max 100.

Sensmoral: När kund och säljare samarbetar mot ett gemensamt mål uppstår synergier som kommer att gynna resultatet.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + +
+ + + +
+ + + +
+ + + +
+ + +
+ + + +



Enklare än så här kan det väl knappast bli!? Du kan ditt företag, ditt varumärke, dina budskap, dina säljare och kunder. Vi kan bidra med kreativa upplägg och diverse rekvisita. Med 30 års erfarenhet av att coacha individer, team och ledning till ett bättre resultat, kan vi dessutom erbjuda ett och annat pedagogiskt tjuvknep.

Kontakta oss gärna med dina tankar och idéer kring nästa kundarrangemang så hjälper vi dig att förena nytta med nöje!

Utile dulci!

Patrik Svedberg

Mob: 0705-924201

svedberg@vpa.se

<< Tillbaka